در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ پل  5 ترند برتر شبکه های اجتماعی در سال 2018 را که باید در استراتژی مارکتینگ خود بگنجانید، همراه با پیش بینی های چند متخصص شبکه اجتماعی توضیح میدهیم.

امروزه برند ها بیش از پیش به دنبال برقراری ارتباط با مخاطبین خود از طریق پلتفرم های رسانه ها و شبکه های  اجتماعی هستند. اما با افزایش رقابت بین برندها، جلب توجه مخاطبین سخت تر و همچنین آستانه تحمل و محدوده توجه آنها به برندها نیز کمتر شده است زمان تقریبی که مخاطبان به یک برند توجه می کنند بر اساس بررسی های برخی از کارشناسان در حدود 8 ثانیه تخمین زده شده است.

جالب است بدانید که کاربران روزانه نزدیک 100 متر محتوا را جابجا و مشاهده میکنند و از این طریق به برند ها فرصت کوتاهی میدهند تا آنها را جذب کنند. حال سوال این است که یک برند چگونه میتواند ایده هایی را بسازد که از این فرصت کم نهایت استفاده را بکند؟

در ادامه 5 ترند کلیدی را بازگو میکنیم که باور داریم تأثیر بسزایی در استراتژی شبکه های اجتماعی شما در سال 2018 خواهند داشت.

چت بات ها انجام امور خدمات مشتریان را سریعتر میکنند

چت بات ها دیگر مانند ربات های ساده قبل نیستند. آنها ربات هایی هستند که توانایی ایجاد یک ارتباط جذاب با مشتری در سراسر جهان را دارند. در سال 2017 برندهای مختلفی استفاده از این ربات ها را شروع کردند و به درجات بالایی از موفقیت نیز رسیدند.

بر اساس گفته های شرکت گارتنر، تا سال 2018 بیست درصد از محتوای بیزینسی میتواند توسط ربات و ماشین تولید شود. یعنی اگر بتوان به ماشین یاد داد که داستان های جذاب و قابل مقایسه تولید کند، پتانسیل تبلیغاتی و بازاریابی آن قطعاً ارزش تحقیق دارد.

چت بات ها این فرصت را به برند میدهند که بتواند سریعاً با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ طوری که مخاطب احساس کند این خدمات را به صورت شخصی سازی شده دریافت میکند. هرچه ربات هوشمندتر شود و به حالات انسانی نزدیکتر شود، برند میتواند به صورت سفارشی تر و شخصی تر با مخاطب ارتباط برقرار کند.

فیسبوک اعلام کرده است که درحال حاضر ماهانه 100 هزار ربات فعال در مسنجر فیسبوک دیده میشود که همه آنها درحال ارائه پلتفرمی کاملاً جدید و متفاوت به مارکترها هستند تا بتوانند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنند.

تا به حال باید دانسته باشید که هر کسب و کاری بتواند سریعتر با چت بات ها سازگار شود، شانس موفقیت بیشتری دارد. طی پژوهشی معلوم شده است که نزدیک به 60 درصد برندهای معتبر از چت بات استفاده میکنند و 71 درصد آنها هم دوست دارند تجربه استفاده از این ربات ها را داشته باشند.

توصیه ای که میتوانیم بکنیم این است که اگر هنوز از چت بات استفاده نکرده اید، سال 2018 سالی است که حتماً باید این کار را در بیزینس خود انجام دهید. در حالیکه طراحی چت بات کار ساده ای میباشد، اما باید دقت کنید که کاربران قدیمی تر و مسن تر نمیتوانند به راحتی و با سرعت با تکنولوژی های جدید سازگاری پیدا کنند؛ در نتیجه بهتر است قبل از لانچ کامل چت بات، آن را در یک گروه بالقوه از کاربران خود تست کنید. همچنین میتوانید از توصیه های زیر نیز در طراحی و استفاده از چت بات استفاده کنید:

  • اول یک شخصیت و کاراکتر طراحی کنید
  • چت بات ها احساسات دارند، بنابراین بجای ایجاد کُد، ابتدا یک کپی بسازید
  • زیاد پیچیده طراحی نکنید
  • تصور نکنید که به دلیل جدید بودن این امکان، کاربران حتماً از آن استفاده خواهند کرد؛ دلیلی برای استفاده از چت بات به کاربران بدهید
  • احتمال شکست نیز همیشه وجود دارد؛ هم برای انسان هم برای ربات

محتوای کوتاه مدت و تاریخ دار، میتواند بهترین رتبه engagement را داشته باشد

استوری های اسنپ چت، اینستاگرام و فیسبوک محبوبیت محتوای کوتاه مدت را بیشتر کردند. اکثراً محتوای کوتاه مدت برای 24 ساعت منتشر میشود و سپس از بین میرود. برندها درحال حاضر در کنار تولید محتوا برای کانال های شبکه های اجتماعی خود، استراتژی جداگانه ای هم برای مارکتینگ محتوای کوتاه مدت خود دارند.

مزیت محتوای کوتاه مدت این است که برند را معتبرتر نشان میدهد. بسیار مشاهده میشود که برندها از پروفایل اینستاگرام خود برای انتشار بهترین و با کیفیت ترین محتوا استفاده میکنند و همچنین از امکان استوری اینستاگرام برای انتشار محتوای کوتاه مدت و real-time بهره میبرند.

از طرفی ماهیت استوری اینستاگرام طوری است که تنها چند ساعت نمایان است و به همین خاطر فالوورها مجبور میشوند سریع عمل کنند و از آن سو مارکترها هم از این عمل بهره خود را میبرند.

داشتن محتوا برای شبکه های اجتماعی یک باید است و در آن شکی نیست. طی یک تحقیق، ثابت شده است که چرا گذاشتن استوری و به اصطلاح عمل (story telling) آیندۀ بازاریابی محتوایی شبکه های اجتماعی است. مثال و نمونه اول، National Geographic است که چگونه به 350 میلیون فالوور در مجموع شبکه های اجتماعی خود رسیده است.

داشتن یک استوری که در بالای صفحه فالوورهایتان نمایان شود، کمک میکند تا برند شما همیشه در بالای ذهن مخاطب باشد. روزانه 250 میلیون استوری ایجاد میشود؛ شما باید کاری کنید که استوری شما هم در این بین به حساب بیاید.

توصیه:

برنامه ای برای رسیدن به مخاطبین و ارتباط با آنها با استفاده از استراتژی بازاریابی محتوای کوتاه مدت داشته باشید. با گذاشتن استوری و ارائه محتوای real-time میتوانید در کوتاه ترین زمان با مخاطبین خود engage داشته باشید.

پدیده واقعیت افزوده (Augmented Reality)

استفاده از واقعیت افزوده (AR) در موبایل ها یک راه خاص و جذب کننده برای مارکترها فراهم میکند تا بتوانند به مخاطبین هدف خود دست یابند. واقعیت افزوده سریع، راحت و تعاملی است.

برای مثال امسال شرکت اپل لانچ آیفون 8 و آیفون X را به این نحو اعلام کرد و برای کاربران یک تجربه جدید واقعیت افزوده فراهم کرد. بنابراین به احتمال زیاد کانال های اجتماعی درحال برنامه ریزی برای معرفی راه های جدید برای تعامل AR با پلتفرم های خود باشند. همینطور قبلاً مشاهده شده است که اسنپ چت یک ویژگی AR جدید معرفی کرده است که به کاربران اجازه میدهد خود یا عکس ها را توسط دوربین اپلیکیشن به دنیای واقعی ببرند.

به همین ترتیب، برندها هم میتوانند توسط واقعیت افزوده و فیلترهای ویژه به زودی محصولات خود را به خانه های کاربران شبکه های اجتماعی ببرند. مثلاً شرکت IKEA برنامه ای ساخت که مشتریان میتوانند توسط آن مبلمان را در خانه های خود توسط گوشی ببیند و خرید دقیق تر و بهتری داشته باشند.

هرچقدر AR رشد کند، احساس کاربران به عقب ماندن از این تکنولوژی بیشتر میشود و شدیدتر به دنبال استفاده از آن خواهند بود. از طرفی شبکه های اجتماعی هم AR را به مسیر اصلی خود وارد خواهند کرد. کافی است نگاهی به ابزارهای جدید شبکه های اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک بکنید و راهی برای وارد شدن به این ترند در سال 2018 پیدا کنید.

توصیه:

اگر به دنبال استفاده از این تکنولوژی هستید، دقت داشته باشید که باید با این کار ارزشی به کاربران خود منتقل کنید و همینطور آن را قابل اشتراک گذاری بسازید. از این تکنولوژی فقط بخاطر خودش استفاده نکنید. باید دید کجای استراتژی میتوان این امکان را اضافه کرد و چگونه میتواند به کسب و کار کمک کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ جای رشد زیادی دارد

اینفلوئنسر مارکتینگ دیگر چیز جدیدی نیست و به دلیل اینکه تعداد کثیری از مارکترها میخواهند به این حوزه ورود داشته باشند، چالش های زیادی رو به روی برندها و آژانس ها وجود دارد. محبوبیت این حوزه نیز اعتماد کردن و یافتن فرد مناسب را سخت کرده است.

مصرف کنندگان از اینفلوئنسرها اعتبار میخواهند و برند هایی که به دنبال کار با اینفلوئنسرهای واقعی باشند، حتماً رتبه engagement بالایی کسب میکنند. اما بازدیدکنندگان هم اگر مدام در حال مشاهدۀ استفادۀ برندها از هر اینفلوئنسر بالای 10 هزار فالووری که تبلیغ خمیر دندان و پروتئین بدنسازی میکنند باشند، حتماً خسته خواهند شد.

همچنین به دلیل اینکه اکثر برند ها به دنبال کار با اینفلوئنسرها هستند، این افراد هم در انتخاب برندی که قرار است با آن کار کنند، محتاطانه تر عمل میکنند. پس اگر برندی رابطه قوی با اینفلوئنسرها بسازد، کلید موفقیت در سال 2018 را در دست دارد. حفاظت از این رابطه نیز پیچیده است و بستگی دارد که اینفلوئنسر چه کسی باشد.

توصیه:

برند باید اهداف روشنی از چرایی استفاده از اینفلوئنسر را مشخص کند و همچنین بداند که اینفلوئنسر چه بتواند کمک کند و چه نتواند، باید بهترین بازگشت سرمایه به برند صورت بگیرد. ابتدا بدانید که مخاطبان شما به چه کسی به عنوان اینفلوئنسر بیشترین احترام را میگذارند و سپس یک رابطه قوی با او بسازید.

ویدئو، ویدیو و باز هم ویدئو

در موبایل ها ویدئو محتوای مصرفی اول است. در سال 2017 نود درصد محتوایی که توسط ، کاربران در شبکه های اجتماعی اشتراک گذاشته شد، ویدئو بود. در این بخش بزرگترین چالش این است که چطور در 3 ثانیه اول بتوانید توجه مخاطبین خود را جلب کنید.

روشی که ویدئو مورد استفاده قرار می گیرد در حال تغییر است. ویدئو رتبه اول سریعترین رشد را در بین فرمت های تبلیغاتی دارد و همچنان در حال دوبرابر شدن است. تا سال 2020 ویدئو 80 درصد از مصرف حجم ترافیک اینترنت را خواهد گرفت؛ و در نهایت به حدی به برندها نزدیک خواهد شد که آنها رو در رو با مخاطبینشان از طریق ویدئو ارتباط برقرار کنند.

توصیه:

احتمالاً به زودی تمام محتوایی که مصرف خواهیم کرد ویدئو باشد؛ پس مطمئن شوید که تمام محتواهای ویدئویی شما با کیفیت و جذاب باشند. متوجه شوید که مخاطبین شما دقیقاً دنبال چه هستند و با انواع فرمت های محتوایی جواب آنها را بدهید تا متوجه شوید کدام فرمت برای شما بهتر جواب میدهد.

آیا با ترند های دیگری از شبکه های اجتماعی در سال 2018 آشنا هستید؟

امیدواریم مقاله معرفی ترند های شبکه های اجتماعی در سال 2018 برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم ترند های دیگری را در نظر دارید که در این مطلب به آنها اشاره نشده است، آنرا با ما به اشتراک بگذارید، تا ما نیز از تجربیات شما استفاده کنیم.